Moskou, 20 december 2017. Het geavanceerde bandenspanningscontrolesysteem voor bedrijfswagens van Continental werd geïnstalleerd op de racetruck van het Russische KAMAZ-master rallyteam. Dit duidt op een nieuw hoofdstuk in de samenwerking tussen de Duitse bandenproducent en het raceteam: naast het aanbieden van banden wordt nu ook een technologische oplossing in de KAMAZ-truck geïnstalleerd.
De banden van Continental hebben bijgedragen tot de geweldige prestaties van het team in de Africa Eco Rade, Dakar 2017 en Silk Road 2017. Met de nieuwe ContiPressureCheckTM technologie, zal KAMAZ-master in motorrally’s een tweede competitief voordeel ervaren.
Een vertegenwoordiger van KAMAZ-master, de tweevoudige winnaar van de Dakar Rally, Eduard Nikolayev, verklaarde: “Rally is een harde sport waar banden worden blootgesteld aan verhoogde belastingen tegen hoge snelheden en in een oplopende hitte – net daarom is het voor racers belangrijk om de bandendruk en –temperatuur te kennen. Het type ondergrond waarop wordt gereden verschilt vaak. Dit houdt in dat de bandendruk vaak moet worden aangepast, gaande van 1,8 bar, wanneer er op zand wordt gereden, tot 6 à 7 bar op ondergronden waar hoge snelheden worden gehaald. Andere producenten bieden gelijkaardige systemen aan, maar het product van Continental valt bij het team vooral in de smaak, omdat het uiterst betrouwbaar is en het elke band individueel kan bewaken. De bestuurder kan hierdoor snel reageren op problemen. Wanneer de band bijvoorbeeld oververhit is, kan hij beslissen of hij een hoge snelheid kan aanhouden ofdat hij moet vertragen."
Hoe werkt ContiPressureCheckTM ?
Het ContiPressureCheckTM-systeem bewaakt via sensoren continu de bandendruk en -temperatuur in alle banden van het voertuig. De sensoren kunnen eenvoudig geïnstalleerd worden in elke bedrijfswagenband (≥17.5”) zonder binnenband. Elke sensor heeft een eigen batterij die ononderbroken werkt gedurende zes jaar, wat overeenstemt met 600.000 kilometer. Signalen van de bandensensoren worden naar een centrale besturingseenheid in de truck gestuurd, die de informatie analyseert en interpreteert en deze weergeeft in de bestuurderscabine of naar een verbonden telematicasysteem stuurt. Het systeem kan gebruikt worden op voertuigen met meerdere assen met uiteenlopende wielconfiguraties.
De noodzaak aan een dergelijk systeem wordt duidelijk als we kijken naar de statistieken over pech en ongevallen. Het is alarmerend dat een vijfde van de pech bij vrachtwagens wordt veroorzaakt door bandenproblemen. 90 procent van deze bandenproblemen werd veroorzaakt door drukverlies dat het gevolg was van een niet vastgesteld lek. Onderzoek heeft ook aangetoond dat één op de vier vrachtwagens een bandendruk heeft die 10 procent lager ligt dan de aanbevolen waarde, wat het verbruik van brandstof al met 3 procent zou doen dalen. ContiPressureCheckTM kan dus helpen bij het besparen van brandstofkosten en het verlagen van de CO² uitstoot.
Ilya Suslov, de specialist van Continental voor ContiPressureCheckTM in Rusland, zei: “KAMAZ-master is sinds lang een partner van Continental. Het raceteam heeft onze Continental HCS 14.00 R 20 reeds getest in zware omstandigheden en nu hebben we een kans om het bandenspanningscontrolesysteem in een extreme race te testen en de efficiëntie ervan aan te tonen. Informatie over bandendruk en temperatuur wordt weergegeven in de cabine en kan doorgestuurd worden naar een extra module. De gegevens kunnen eenvoudig in een telematicasysteem geïntegreerd worden. Continental biedt ContiPressureCheckTM reeds aan bij transportbedrijven over de hele wereld en krijgt nu de kans om feedback te ontvangen van topingenieurs en racers van één van 's werelds beste raceteams.