In deze video, illustreert Continental hoe rolweerstand helpt om brandstof te besparen en daardoor de CO2 uitstoot vermindert.
Hannover, 23 februari, 2021. Sinds augustus 2019 is de EU-emissieverordening van kracht. En de klok tikt door. De CO2-uitstoot moet in 2030 drastisch verminderd zijn. Om ervoor te zorgen dat de beoogde reducties ook in de praktijk worden gerealiseerd, heeft de Europese Commissie de VECTO-simulatietool geïntroduceerd. Continental actualiseert en vult de gedetailleerde informatie over VECTO op haar website regelmatig aan. De fabrikant van premium banden geeft inzicht in de EU-verordening en wat dit betekent voor de transportsector. Bezoekers van de website leren ook hoe VECTO werkt en ontdekken welke rol banden kunnen spelen bij het verminderen van de CO2-uitstoot.
De kooldioxide-uitstoot van een wagenpark houdt rechtstreeks verband met het brandstofverbruik en de rolweerstand van de banden. Rolweerstand is een van de belangrijkste factoren die de brandstofkosten beïnvloeden. Het kan maar liefst 30 procent van de totale exploitatiekosten van het wagenpark uitmaken. Wat de rolweerstand precies is, welke factoren hierop van invloed zijn en op welke andere bandenparameters dit van invloed is, legt Continental allemaal uit op een speciale microsite. Een illustratieve, gemakkelijk te begrijpen video legt uit hoe rolweerstand helpt om brandstof te besparen en daardoor de uitstoot te verminderen. De keuze van banden is van cruciaal belang voor truckfabrikanten en fleetowners bij hun inspanningen om de ambitieuze emissiedoelstellingen van de EU te behalen.
Om de truckfabrikanten en fleetowners in staat te stellen deze doelstellingen te behalen, heeft de Europese Commissie de krachten gebundeld met de Universiteit van Graz om de VECTO-simulatietool te creëren. VECTO kan de CO2-uitstoot en het brandstofverbruik van individuele vrachtwagenconfiguraties simuleren. Continental heeft de antwoorden op de belangrijkste vragen, waarin wordt uitgelegd hoe VECTO werkt, voor welke voertuigen de tool geschikt is en hoe de banden het brandstofverbruik en de totale exploitatiekosten van het wagenpark kunnen helpen verminderen.
Met de nieuwe Tire Finder biedt Continental klanten een extra service: dit platform helpt wagenparkbeheerders de juiste banden te kiezen voor hun langeafstands- of regionale distributieactiviteiten. De basisvereisten van hun wagenpark worden in twee stappen geanalyseerd, voordat de Tire Finder een geschikt bandengamma aanbeveelt. In de eerste stap maakt de tool het onderscheid tussen het brandstofverbruik en het aantal kilometers van de banden. De tweede stap houdt rekening met hun toepassingen: rijden ze voornamelijk op autosnelwegen of regionale wegen? De Tire Finder informeert de klant over het bandenportfolio en de kenmerken van de verschillende banden. De klant beslist vervolgens welk type band het beste bij zijn bedrijf past.
Volgens EU-gegevens wordt 25 procent van de CO2-uitstoot van het wegvervoer in heel Europa veroorzaakt door zware voertuigen. Naast de bandenspanning, de voertuigconfiguratie en de lastverdeling is de rolweerstand van de banden van doorslaggevend belang voor het brandstofverbruik en daarmee voor de CO2-uitstoot. In overeenstemming met de Europese verordening van 2019 tot vaststelling van de CO2-emissienormen voor nieuwe zware bedrijfsvoertuigen, moeten truckfabrikanten de CO2-uitstoot van hun voertuigen, opgelijst in de regelgeving, in 2025 met 15 procent verminderen en in 2030 met 30 procent verminderen, in vergelijking met het referentiejaar juli 2019 tot juni 2020. U vindt de VECTO-microsite van Continental hier.